Enthousiaste vrijwilligers organiseren alweer voor het vijfde jaar op rij een spetterende kindervakantieweek op het Taxandriaplein. “Vanwege dat jubileum hebben we dit jaar als motto ‘elke dag een feestje’ gekozen,” vertelt Antoinette Brok, de informele aanvoerster van het vrijwilligers-kernteam. “Maar vergeet Tessa, Bas, Pieter, Joost en Lorenzo niet te noemen,” haast ze zich te zeggen. “En eigenlijk doen oudgedienden Anja, Robert-Jan, Robert en Tineke ook nog volop mee,” vult ze aan.
Van maandag 17 tot en met woensdag 19 juli beleven honderd kinderen uit de Vliert en de Muntel (Orthenpoort heeft een eigen activiteit) een fantastisch begin van de grote vakantie. De animo is iedere keer heel groot. De inschrijving was woensdag 14 juni binnen een half uurtje volgetekend. En de kinderen tussen 4 en circa 11 jaar kunnen pas worden ingeschreven als een ouder zich verplicht een dag te helpen. “Anders krijgen we het niet op een verantwoorde manier georganiseerd,” legt Antoinette uit. “We hebben tien groepen van tien kinderen. Op elke groep draaien permanent twee ouders mee. Twintig per dag, zestig voor drie dagen, plus nog wat hand- en spandiensten die verricht moeten worden.” Het blijkt in de praktijk gelukkig geen belemmering en een actieve opa, oma of buur mag ook worden afgevaardigd.
Gratis ticket
Het lukt elk jaar weer het financiële plaatje kloppend te krijgen. Uit de pot van het wijk- en dorpsbudget komt €1.650, de inschrijving van €30 per kind (‘meer mag’) levert tegen de €3.000 op. Een tiental kinderen met een écht arme thuissituatie krijgt een gratis ticket. “Wij krijgen hiervoor altijd voldoende suggesties. Dat is heel mooi om te kunnen doen.” De eerste jaren bedroeg het aantal deelnemers 80, sinds vorig jaar is het verhoogd naar 100. “Maar dat is echt het maximum, meer kan niet op het plein.” Het inschrijfgeld wordt gebruikt voor de contante uitgaven. Subsidies en grote uitgaven lopen via Stichting De Hobbel. “We draaien altijd kiet,” zegt Antoinette Brok. “Als het er niet is, geven we het niet uit en verder stappen we op diverse ondernemers in de wijk af.” Zo sponsort de Coöp de lunches, komt het versieringsmateriaal (ballonnen) van LAS Feestartikelen en levert AMACOM zoals altijd de pallets die nodig zijn voor de huttenbouw.
Want daar is het toch vooral om te doen: hutten bouwen. Daar wordt meteen de eerste dag mee begonnen. Vandaar dat de inzet van vaders als begeleider vooral op die dag gewenst is. Elk kind moet wel zijn eigen hamer meebrengen. De eerste dag worden de hutten gebouwd, de tweede dag worden die op allerlei creatieve manieren aangekleed. Eind van die dag mogen de ouders ook komen kijken. En op woensdag is er op het terrein van basisschool de Kameleon een zeskamp.
Workshops
Tussen de middag wordt er elke dag aan tien speciaal voor de gelegenheid gehuurde lange tafels geluncht (zelf de boterhammen smeren). Het feestelijke karakter wordt benadrukt door de workshops (breakdance, graffiti, dj) die tussen de bedrijven door worden georganiseerd.
Dankzij het ict-genie Richard worden de digitale mogelijkheden maximaal benut. Antoinette Brok: “Als de kinderen worden aangemeld, krijgen de ouders een inschrijfnummer mee. Met dat nummer kunnen ze thuis via internet alle gegevens zelf invullen: namen, leeftijden, dieetwensen, telefoonnummer, mailadres, enzovoort.” Voordeel is dat er geen tijd verknoeid wordt bij de inschrijving, er worden minder fouten gemaakt en de e-mailadressen worden gebruikt om pushberichten te sturen. “Dat kan in de aanloop naar de kindervakantieweek als reminder, om de mensen lekker te maken, maar ook als er plotseling wat extra hulp of iets anders nodig is. En gedurende de drie dagen kunnen zo tussendoor ook al wat foto’s naar de mensen worden gemaild. Het zorgt voor een hele goeie communicatie.”
Wethouder Jos van Son vindt het evenement leuk genoeg om het maandagmorgen 17 juli eigenhandig te komen openen. Gedurende de drie dagen is overigens niet het hele Taxandriaplein in beslag genomen. De zandbak en nog wat onderdelen blijven algemeen toegankelijk. Belangstellenden kunnen dus gewoon een kijkje komen nemen.
Afbreekploeg
Het slot is altijd minder leuk, dan moet alles worden opgeruimd. “Dat is niet leuk om te zien. Wij adviseren de ouders altijd de kinderen snel mee naar huis te nemen, dan kan de afbreekploeg aan de gang. Het materiaal kan niet onbeheerd blijven liggen, dat wordt dus dezelfde avond afgevoerd.” En dan resteren gelukkig wel de herinneringen en de vele foto’s.
Jos van Rijsingen